دوشنبه , 29 آوریل 2024
شرایط ادامه تحصیل در آمریکا چگونه است؟

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا چگونه است؟

کشور آمریکا به دلیل اقتصاد قدرتمند و شرایط جغرافیایی و سیاسی عالی یکی از برترین مقاصد مهاجرت است. متقاضیان مهاجرت برای دسترسی به شرایط ایده‌آل زندگی نکاتی مانند رفاه، امنیت، اشتغال، تورم، امکانات تفریحی و عواملی از این قبیل را بررسی می‌کنند و آمریکا به دلیل شرایط فوق‌العاده‌ای که دارد به گزینه‌ای عالی برای این افراد تبدیل شده است. در این مقاله با شرایط تحصیل در آمریکا و ترجیح آن به کشورهای دیگر آشنا می‌شوید.

شرایط جغرافیایی آمریکا  چگونه است؟

کشور آمریکا در نیم‌کره غربی زمین و در شمال قاره آمریکا قرار گرفته است. از آن‌جا که این کشور از 50 ایالت مختلف تشکیل شده است، می‌توان آن را یکی از متنوع‌ترین زیست‌بوم‌های فرهنگی_سیاسی جهان قلمداد کرد. جاذبه‌های توریستی این کشور اعم از مناظر طبیعی، جلوه‌های تاریخی، بازارهای کلان و…. است. رود می‌سی‌سی‌پی و رشته‌کوه‌های راکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جغرافیایی این کشور هستند. وسعت این کشور بعد از روسیه و کانادا سومین جایگاه را در کشورهای پهناور جهان به خود اختصاص می‌دهد. همسایه شمالی آمریکا کانادا و همسایه جنوبی آن مکزیک است. این کشور در مناطق مختلف خود آب‌وهوایی استوایی، خشک، قطبی، مدیترآن‌های و بیابانی را دارد. تنوع آب‌وهوا سبب رشد انواع محصولات کشاورزی و پرورش گونه‌های مختلف جانوری در این کشور شده است.

بعد از جنگ جهانی دوم اقتصاد این کشور از تکیه بر کشاورزی دست برداشته و حیطه صنعتی آن گسترش بالاتری پیدا کرد. ترکیب نژادی این کشور سفیدپوستان، سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و سرخ‌پوستان را در خود جای می‌دهد. ایالات آمریکا خودگردان هستند و ایالت واشنگتن به طور کامل خودمختار است. در حال حاضر ایالات نیویورک و نیوجرسی بالاترین جمعیت را در میان همه ایالات آمریکا دارد.

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا چگونه است؟

چرا آمریکا بهترین کشور برای تحصیل خارج از کشور به‌حساب می‌آید؟

وقتی متقاضی مهاجرت اقدام به آماده‌کردن مدارک خود می‌کند، اولین دغدغه او پیدا کردن شغل مناسب در کشور مبدا است. نرخ بیکاری در قاره اروپا بیش از دو برابر نسبت به آمریکا است. اقتصاد قدرتمند آمریکا باعث شده است بالاترین درصد اشتغال برای مردم این کشور رقم بخورد. میانگین حقوق ماهانه کارکنان این کشور به صورت قابل توجهی از کارکنان اروپا بالاتر است. اتحاد استراتژیک ایالات این کشور در کنار دموکراسی حاکم بر فرهنگ سیاسی آن سبب می‌شود این کشور در قله اقتدار قرار گرفته و در میان سایر کشورهای جهان به عنوان افقی پرنور بدرخشد.

امید به زندگی در آمریکا

کشور آمریکا از جهت امید به زندگی با امتیاز 80 در رتبه 35 جهانی قرار گرفته است. مردم این کشور معمولا بر این باور هستند که حاکم سرنوشت خود بوده و می‌توانند آن را به دستان خود بسازند. این در حالی است که سبک زندگی در سایر نقاط جهان، مردم را به سمت باور به نوعی جبر سوق می‌دهد.

گرایش به آزادی

شرایط زندگی در این کشور روحیه آزادی‌خواهی را در مردم زنده کرده است. به گونه‌ای که آن‌ها ترجیح می‌دهند برای زندگی خود تصمیم بگیرند و اهداف شخصی خود را دنبال کنند. از دخالت دولت استقبال نمی‌کنند و امکان رشد و ارتقاء به آن‌ها این روحیه را می‌دهد که از ساختن آینده خود ناامید نباشند.

آزادی بیان در آمریکا

در آمریکا به شکل قابل ‌توجهی اهمیت به بیان آزادانه و انتقاد به عقاید و افکار رایج و متداول دیده ‌می‌شود. مردم آمریکا استقلال و قدرت اظهار نظر بالاتری را در خود احساس می‌کنند که این نکته برگرفته از فرهنگ متنوع در این کشور است.

اهمیت به دین

علیرغم تمایل و گرایش بالایی که به آزادی بیان و اظهار عقاید متفاوت بین مردم وجود دارد، هنوز هم اهمیت به مذهب در این کشور آمار بالاتری نسبت به اروپا دارد. آمار افرادی که همچنان تدین ورزی را یکی از اولویت‌های زندگی خود می‌دانند در کشور آمریکا نسبت به قاره آمریکا به شکل قابل ‌توجهی بالاتر است. این مردم دین را امری شخصی دانسته و از آرامش روانی حاصل از آن بهره می‌جویند.

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا چگونه است؟

جلوه‌های قدرت در آمریکا

‌متراژ خانه‌ها، اتاقک اتومبیل‌ها، پهنای بزرگراه‌ها و کوچه‌ها و … در آمریکا از عظمت و ابهت بالاتری نسبت به سراسر قاره اروپا برخوردار است. در این کشور حتی غذا و نوشیدنی در مقیاس بزرگ‌تر و بیشتری سرو می‌شود. هر چند قیمت تمام‌شده غذا در این کشور از اروپا پایین‌تر حساب شده‌ است.

فاصله طبقاتی

در این کشور به دلیل حاکمیت نظام لیبرال دموکراسی، سرمایه‌‌گذاری‌های فردی با استقبال روبه‌رو می‌شود و آزادی‌های فردی به وسیله آزادی‌های اجتماعی محدود نخواهند شد. این نظام اقتصادی قدرت مانور زیادی به افراد می‌دهد و از دخالت دولت در کار سرمایه‌گذاران خصوصی به شدت جلوگیری می‌کند. نظام مالیاتی حاکم بر سیستم اقتصادی این کشور معمولا از کثرت ثروت در یک طبقه جلوگیری می‌کند و مانع از بیشتر شدن فاصله طبقاتی شده است. البته به دلیل بحران‌های مالی در سال‌های اخیر کارفرمایان با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو شده‌اند.

هزینه زندگی در آمریکا

ناگفته نماند که در کنار تمام امکانات عالی کشور آمریکا نمی‌توان از این نکته چشم پوشید که در این کشور هزینه‌های زندگی و تحصیل نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و حتی کانادا بسیار بالاتر است. در کانادا دانشجویان با تسهیلات و بورسیه‌های فراوانی روبه‌رو هستند و می‌توانند با استفاده از آن‌ها تحصیلات خود را تکمیل کنند. اما در ساده‌ترین دانشگاه یا موسسات آمریکا هم هزینه‌های چند برابر کانادا یا اروپا بر دانشجو تحمیل می‌شود.

وضعیت زندگی مهاجران در آمریکا چطور است؟

تبعیض قضایی و نژادی یکی از دغدغه‌هایی است که متقاضیان مهاجرت را نگران می‌کند. برخی بر این باورند که به دلیل داشتن هویت مهاجر در کشورهای مهاجرپذیری مانند آمریکا مورد تبعیض قرار گرفته و ناچاراند برای برخورداری از امتیازات زندگی در این کشورهای توسعه‌یافته نگاه تحقیرآمیزی که از جانب سیستم به آن‌ها می‌شود، تحمل کنند. اما این باور غلط است. از آنجا که کشور آمریکا سیاست مهاجرپذیری را سال‌هاست که اعمال می‌کند و برای پذیرش مهاجران از کشورهای مختلف سیاست‌ها و قواعد و قوانین معین‌کننده‌ای دارد، متقاضیان می‌توانند اطمینان داشته‌ باشند که به جز محرومیت از برخی امتیازات محدود شهروندی، رفتاری مشابه شهروندان آمریکا با آن‌ها خواهد شد.

بافت فرهنگی این کشور به گونه‌ای شکل گرفته است که مردم از همه جای دنیا بعد از مهاجرت به این نقطه می‌توانند آداب و رسوم خود را به فرهنگ عمومی تزریق کنند و ذوب در آن بشوند. هر دین یا زبانی که توسط گروهی از مردم استفاده شود، در این فرهنگ می‌تواند حالت رسمی داشته و تحقیر نمی‌شود. حتی انواع رژیم‌های غذایی و سبک‌های تغذیه که در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد، در این کشور دیده شده و به عنوان یک چالش غذایی بین مردم پذیرفته می‌شود. این چالش حتی در میان ایالات آمریکا هم دیده می‌شود و آن‌ها این تفاوت‌ها را در میان خودشان نیز حفظ می‌کنند. در این کشور هنر نیز ابعاد فراملی دارد و برادوی و هالیوود بستری برای سخن‌گفتن از تمام فرهنگ‌ها و افکاری است که در بخش‌هایی از این کشور جاری هستند.

به دلیل این نگاه فراملیتی می‌توان گفت در این کشور هویت رسمی آمریکایی به نژاد یا قومیت خاصی تعلق نمی‌گیرد و هر کسی که در این کشور به عنوان مهاجر پذیرفته می‌شود، می‌تواند خود را به عنوان قطره‌ای از دریای این زیست‌بوم فرهنگ‌های متنوع بشناسد. این پذیرش عمومی که در همه ابعاد فرهنگی، سیاسی، هنری و اجتماعی در کشور آمریکا دیده می‌شود، آمریکا را به مقصدی بی‌بدیل برای مهاجرت تبدیل کرده است.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا چگونه است؟

دانشگاه‌های این کشور به دو سبک عمده اداره می‌شوند؛ دسته اول دانشگاه‌های تحقیقاتی که در همه سطوح آکادمیک دانشجو می‌پذیرند و دسته دوم دانشگاه‌هایی هستند که دانشجویان خود را تنها تا مقطع کارشناسی همراهی می‌کنند. برخی دانشگاه‌های معتبر نیز در نقاط مختلفی مانند دبی، قطر یا امارات پردیس‌هایی دارند. تحصیل در آمریکا یکی از گزینه‌های جذابی است که در برابر متقاضیان مهاجرت قرار می‌گیرد که شما می‌توانید برای تحصیل در آمریکا به هر سه گزینه بیندیشید. تحصیل در آمریکا به افراد کمک می‌کند آینده شغلی مطمئنی در این کشور برای خود بسازند و در صورت بازگشت به وطن نیز به دلیل تحصیل در بهترین شرایط و با امکانات عالی، بتوانند در مشاغل مناسبی دست به کار شوند.

اخذ پذیرش برای تحصیل در آمریکا به چه صورت است؟

کسی که متقاضی تحصیل در آمریکا باشد، در ابتدا باید موسسه یا دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کند و همه شرایط آن را به دقت مطالعه کند. شرایط پذیرش در این دانشگاه‌ها بسته به سیاست‌هایی که دارند، متفاوت است. اما اشتراکاتی میان آن‌ها برای پذیرش دانشجو وجود دارد:

تسلط به زبان برای تحصیل در آمریکا

شاید به نظر بیاید در صورتی‌که مدرک زبان معتبر نداشته ‌باشید، شانسی برای تحصیل در آمریکا نخواهید داشت؛ اما سیستم آموزشی این کشور به نحوی برنامه‌ریزی شده ‌است که می‌توانید در برخی از دانشگاه‌های معتبر هم بدون داشتن مدرک زبان شانس خود را برای تحصیل در آمریکا امتحان نمایید. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه ایالتی کالیفرنیا (California state University)، دانشگاه درکسل (Drexel)، دانشگاه آرکانزاس (Arkansa)، دانشگاه دیتون (Dayton) و دانشگاه آیووا (Lowa) اشاره کرد.

ناگفته نماند که نداشتن مدرک زبان گزینه‌های متقاضی را برای انتخاب دانشگاه و رشته محدود می‌کند. اما در صورتی‌که آیلتس 6.5 و یا تافل بالای 70 اخذ شود، به سایر دانشگاه‌ها و موسسات نیز برای تحصیل در آمریکا می‌توان فکر کرد.

معادل‌سازی مدارک

گام بعدی در راستای تحصیل در آمریکا، معادل‌سازی مدارک تحصیلی است. بعد از آن‌که از دانشگاه مورد نظر خود پذیرش گرفتید به سایت‌های رسمی مانند wes آمریکا مراجعه کرده و با ارائه اصل مدرک و ریز نمرات تحصیلی خود، فرایند معادل‌سازی را انجام دهید. این اقدام بعد از پرداخت هزینه تا مدت 7 روز به طول می‌انجامد.

آزمون ورودی برای تحصیل در آمریکا

رقابت بالایی که در عرصه اخذ پذیرش برای تحصیل در آمریکا ایجاد شده ‌است، سبب می‌شود دانشجویان موظف به شرکت در آزمون ورودی باشند. هر چند آمریکا دارای 50 ایالت است و هریک از این ایالات برای پذیرش قوانین مختص به خود را دارد، اما گرفتن گواهیSEVP  برای تحصیل در آمریکا ضروری و لازم است. این مدرک گواهینامه‌ای است که بعد از شرکت داوطلب و پذیرفته‌شدن در آزمون، به او داده می‌شود. تنها بعد از پذیرفته‌شدن در این آزمون است که متقاضی می‌تواند امیدوار به اخذ پذیرش برای تحصیل در آمریکا باشد.

شرایط ادامه تحصیل در آمریکا چگونه است؟

پیش‌از تصمیم‌گیری، شرایط تحصیل در آمریکا را بشناسید

یکی از گزینه‌های مناسبی که متقاضیان مهاجرت می‌توانند برای تحصیل انتخاب کنند، گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر کشور آمریکا است. برای آن‌که در تصمیم‌گیری مهاجرت تحصیلی، اقدامات بهتری انجام دهید، می‌توانید روی کمک مشاوران مجموعه اعزام دانشجوی مای آرمان حساب کنید. با ما در سایت myarman.com همراه شوید.

———————————

مقاله بالا یک رپورتاژ آگهی است و سایت بورس یاب مسئولیتی بابت صحت آن ندارد.

مطلب پیشنهادی

بورسیه استعداد یابی دولت ایتالیا IYT برای سال 2023-2022

بورسیه استعداد یابی دولت ایتالیا IYT برای سال 2025-2024

بورسیه استعداد یابی دولت ایتالیا یا INVEST YOUR TALENT IN ITALY (استعداد خود را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =