شنبه , 27 آوریل 2024

تحصیل پزشکی در اروپا

تحصیل پزشکی در اروپا یکی از اهداف دانشجویان علاقمندان به این رشته در سراسر جهان است. واقعیت این است که در سال های اخیر تحصیلات پزشکی در بین دانشجویان رواج و اهمیت زیادی یافته است ولی با این حال تعداد دانشگاه های معتبر و نیز ظرفیت پذیرش آنها محدود مانده است. در نتیجه داوطلبان برای ورود به دانشگاه های پزشکی با یک جو رقابتی سنگین تر و شهریه های بالاتری مواجه هستند. ولی با این حال تحصیل رشته پزشکی در اروپا به دلایل زیر سبب شده تا آنها رویاهای آکادمیک خودشان را به واقعیت تبدیل کنند:

  • کیفیت آموزشی بالا
  • دانشگاه های برتر
  • مدرک آکادمیک معتبر
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • هزینه های مقرون به صرفه
  • آینده شغلی مناسب

ضمنا نباید فراموش کرد که شرایط پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی اروپا به مراتب آسانتر از آمریکاست! پس اگر شما هم جزء متقاضیان یا علاقه مندان تحصیل رشته پزشکی در اروپا 2024 هستید، توصیه می شود تا پایان این مقاله با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید.

شرایط تحصیل پزشکی در اروپا

رشته پزشکی از جمله رشته های محبوب و پرطرفداری است که می توان آن را در اکثر کشورهای جهان دنبال کرد. منتها بنا به دلایل متعددی مخصوصا بخاطر کیفیت آموزشی بالا، دانشگاه های علوم پزشکی تاپ و نیز وجود آینده شغلی برتر توجه دانشجویان این رشته اغلب معطوف اروپاست. از جمله مهمترین شرایط تحصیل پزشکی در اروپا 2024 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

شرایط تحصیل پزشکی در اروپا 2024

عنوان دوره MBB
مدت تحصیل معمولا تا 6 سال
زبان تدریس عمدتا زبان انگلیسی
آزمون ورودی یا Entrance Exam دارد
دوره پرمدیکال 1 سال
مدرک صادره دکتر پزشکی M.D.

در این میان ممکن است سوال مهمی هم برای داوطلبان مطرح شود مبنی بر اینکه چرا به جای تحصیل پزشکی در آمریکا تحصیل این رشته در اروپا توصیه می شود؟ به چند دلیل مشخص تحصیل پزشکی در اروپا به جای آمریکا توصیه می شود:

  • اولا در اروپا شما در عرض نهایتا 6.5 تا 7 سال می توانید کار پزشکی را شروع کنید ولی در آمریکا برای ورود به بازار کار پزشکی باید 9 سال منتظر بمانید.
  • دوما سطح شهریه های تحصیل پزشکی در اروپا به مراتب پایین تر از آمریکا است و تازه شما در کشورهایی مثل آلمان، فنلاند و نروژ می توانید پزشکی را رایگان تحصیل کنید.
  • سوما آزمون ورودی جزء شرایط پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی اروپایی نیست و به جای آن دانشگاه های اروپا از دانشجویان می خواهند تا قبل از ورود به دوره پزشکی حتما یک سال دوره پیش پزشکی Pre-medical را بگذرانند. اما شما برای قبولی در پزشکی آمریکا حتما بایستی آزمون MCAT را پاس بکنید.

نحوه اخذ پذیرش برای تحصیل پزشکی در اروپا

به هر ترتیب، تحصیل پزشکی در اروپا مزایا و امتیازات بالقوه ای در پی دارد که دانشجویان بین المللی نمی توانند به این راحتی از کنار این امتیازات بگذرند. در کل دانشگاه های پزشکی در بیش از 40 کشور اروپایی فعال هستند. منتها نباید فراموش کرد که دانشگاه های پزشکی اروپا برای پذیرش دانشجو شرایط خاص خودشان را دارند. مثلا برخی از دانشگاه های پزشکی اروپایی جهت پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار کرده ولی برخی دیگر دوره های آمادگی یا Pre-requisite course دارند. به هر حال از شرایط پذیرش مشترک در اغلب دانشگاه های پزشکی اروپا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • مدرک دیپلم متوسطه
  • نمرات سطح A در دروس شیمی، زیست، ریاضیات و فیزیک
  • مهارت زبان انگلیسی در سطح حداقل B2
  • آزمون ورودی و یا مصاحبه
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • پاسپورت ملی
  • هزینه درخواست پذیرش

مدت زمان تحصیل پزشکی در اروپا

اکثر دانشگاه های علوم پزشکی اروپا برنامه پزشکی خودشان را به زبان انگلیسی ارائه می کنند و همین امر نیز یکی از دلایل تمایل دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این رشته جذاب در است. از همین رو نیز دوره پزشکی در اغلب دانشگاه های اروپا حدود 6 سالی طول می کشد. برای اطلاع از ساختار تحصیل پزشکی در اروپا توصیه می شود به گراف زیر توجه کنید:

معمولا نیز تحصیلات آکادمیک پزشکی در اروپا شامل دروسی مثل آناتومی و پاتولوژی است که بلوک های اصلی سازنده شغل پزشکی نیز محسوب می شوند. تحصیل پزشکی در ایتالیا یک دوره آموزشی 5 ساله است که به زبان های ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود!

تحصیل پزشکی در اروپا بدون آزمون ورودی؟!!

با وجود اینکه یکی از شروط اصلی پذیرش در اغلب دانشگاه های علوم پزشکی اروپا قبولی در آزمون ورودی Entrance Exam است. مثلا شما برای گرفتن پذیرش از اغلب دانشگاه های علوم پزشکی آلمان بایستی در آزمون TMS و یا برای پذیرش از دانشگاه های پزشکی انگلستان نیز در آزمون UCAT نمره قبولی کسب کنید. ولی با این حال برخی از دانشگاه های علوم پزشکی اروپایی هستند که آزمون ورودی جزء شرایط آنها نیست. از جمله این دانشگاه های اروپایی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دانشگاه های پزشکی اروپایی بدون آزمون ورودی

دانشگاه پزشکی تفلیس گرجستان
دانشگاه اروپایی تفلیس گرجستان
دانشگاه پزشکی کارول داویلا رومانی
دانشگاه پزشکی و داروسازی کرایوا رومانی
دانشگاه پزشکی اورادیا رومانی
دانشگاه پزشکی بیالیستوک لهستان
دانشگاه پزشکی لوبلین لهستان
دانشگاه پزشکی وروکلاو لهستان
دانشگاه آجی بادام ترکیه
دانشگاه ریگا استرادینس لیتوانی
هر 3 دانشگاه پزشکی قبرس قبرس

بهترین دانشگاه های اروپا برای تحصیل پزشکی در سال 2024

در سراسر اروپا می توان دانشگاه های مختلفی البته با رتبه های مختلف را یافت که به جذب دانشجو می پردازند. منتها در بین این دانشگاه ها برخی از آنها از دانشگاه های رتبه بالا در جهان محسوب می شوند. مطابق رنکینگ معتبر Times بهترین دانشگاه های پزشکی اروپا 2024 به همراه رتبه اشان عبارتند از:

دانشگاه کشور رتبه جهانی در رشته پزشکی
دانشگاه آکسفورد انگلستان 1
دانشگاه کمبریج انگلستان 3
کالج امپریال لندن انگلستان 4
UCL انگلستان 7
کالج کینگز لندن انگلستان 13
موسسه کارولینسکا سوئد 16
دانشگاه ادینبرو انگلستان 23
دانشگاه پزشکی برلین آلمان 27
دانشگاه هایدلبرگ آلمان 35
دانشگاه KU Leuven بلژیک 42

همان طوری که در جدول فوق نیز ملاحظه شد، در حال حاضر بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در اروپا دانشگاه های انگلستان است. به هر حال برای تحصیل پزشکی در اروپا باید دست به انتخاب زد و از بین دانشگاه های پزشکی اروپا با توجه به رتبه دانشگاه، امکانات آموزشی و پژوهشی، تعداد دانشجو و استاد و حتی شرایط پذیرش بهترین دانشگاه را انتخاب کرد. در این میان شانس پذیرش دانشجوی خارجی در برخی از دانشگاه های اروپایی بالای 50% است.

علاوه بر این، تحصیل پزشکی در هلند نیز می تواند یک امتیاز کم نظیر برای افراد باشد!

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی کدامند؟

سوال خوبی است. به این سوال می توان از 3 جنبه مختلف پاسخ داد. جنبه اول از لحاظ کیفیت آموزشی است. اگر شما به دنبال تحصیل پزشکی کیفیت بالا هستید و درصدد اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی اروپا هستید، پس بهترین دانشگاه ها را می توان در 3 کشور اروپایی زیر یافت که مسلما از میان آنها نیز انگلستان با داشتن بیشترین دانشگاه های پزشکی برتر کشور پیشتاز اروپایی است:

اما اگر به دنبال تحصیل پزشکی در اروپا با آسانترین شرایط پذیرش هستید که مثلا نیازی به آزمون ورودی یا مدرک زبان نباشد، در آن صورت دانشگاه های پزشکی کشورهای زیر مناسب است:

نهایتا اگر بدنبال تحصیل پزشکی در اروپا با کمترین هزینه ها هستید، پس تحصیل رایگان در آلمان، نروژ و یا حتی فنلاند به شما توصیه می شود. در مسیر مهاجرت تحصیلی یا کاری می توانید از خدمات مشاوره تخصصی ارائه شده توسط وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

——————————————————————————–

مقاله بالا یک رپورتاژ آگهی است و سایت بورس یاب مسئولیتی بابت صحت آن ندارد.

 

مطلب پیشنهادی

بورسیه فول فاند KNB دولت مالزی برای سال 2025-2024 در تمامی مقاطع

بورسیه فول فاند KNB دولت مالزی برای سال 2025-2024 در تمامی مقاطع

وزارت آموزش، فرهنگ، تحقیقات و فناوری جمهوری اندونزی برای سال تحصیلی 2025-2024 از اعطای تعدادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − نه =