دوشنبه , 29 آوریل 2024
راهنمای تحصیل در سوئد
راهنمای تحصیل در سوئد

راهنمای تحصیل در سوئد

راهنمای تحصیل در سوئد

تحصیل در سوئد تجربه زندگی در کشوری را خواهید داشت که همیشه فراتر از اندازه خود ظاهر شده است. این کشور از مرکزیت یک امپراطوری در قرن هفدهم تا تبدیل شدن به جایگاه تعداد زیادی از برندگان جوایز نوبل همواره تاثیر خود را در قاره اروپا بر جای گذاشته است.

سوئد امروزی به خاطر مفهوم عدالت اجتماعی شناخته شده است. تضاد طبقاتی در سوئد خیلی به چشم نمی خورد و استفاده از درمانگاه های دولتی برای عموم آزاد است. زیبایی چشمگیر بخش شمالی اروپا را نیز به این محاسن اضافه کنید و اینکه تحصیل در سوئد برای دانشجوهای اروپایی رایگان است (اخیراً برای دانشجوهای غیر اروپایی نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است).

با در نظر گرفتن تمامی این موارد تحصیل در سوئد را می توان از مقاصد ایده آل در اروپا محسوب کرد. اما دانشگاه های سوئد چه شرایطی دارند؟ از آنجایی که سوئد کشوری است که اقتصادش را از راه علم و تکنولوژی پیش میبرد، طبیعتاً دانشگاه های معتبری هم دارد به طوری که 5 دانشگاه سوئد در رنکینگ QS رتبه زیر 200 کسب کرده اند. خصوصاً دانشگاه های Lund و Upsala که به ترتیب مقام 71 و 81 را کسب کرده اند در صدر دانشگاه های سوئد قرار دارند.

دانشگاه های سوئد

دانشگاه لاند – Lund University 

دانشگاه لاند یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین دانشگاه های شمال اروپا هست و رتبه 70 را در جهان دارد. با جمعیت دانشجویی 42000 نفری، دانشجویان نیمی از جمعیت شهر لاند را تشکیل می دهند. این دانشگاه با 600 دانشگاه دیگر در بیش از 70 کشور در مطالعه و تحقیقات و همچنین تبادل برنامه های دانشجویی مثل اراسموس همکاری می کند.

دانشگاه فنی رویال – KTH, Royal Institute of Technology

KTH بزرگترین و قدیمی ترین و بین المللی ترین دانشگاه پلی تکنیک در سوئد و یکی از بهترین دانشگاه های اروپا محسوب می شود. این دانشگاه در پایتخت سوئد، استکهلم قرار دارد و الان در رتبه ی 92 جهانی قرار دارد و یک سوم تحصیلات مهندسی و تحقیقاتی سوئد را پوشش می دهد. KTH در میان دانشگاههای برتر مهندسی فنی رتبه 40 را دارد.

دانشگاه اپسالا – Uppsala Universityتحصیل در سوئد

دانشگاه اپسالا در سال 1477 تاسیس شد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه ها در سوئد و شمال اروپا محسوب می شود. در حال حاضر این دانشگاه در رنکینگ جهانی QS در رتبه ی 102 قرار داد و 45000 دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. سابقه درخشان آموزشی این دانشگاه، آن را جزوی از اعضای گروه کویمبرا کرده است که انجمنی متشکل از دانشگاه های قدیمی با استانداردهای بین المللی است.

دانشگاه فنی چالمر – Chalmers University of Technology

دانشگاه چالمر که در گوتنبرگ واقع شده است یکی دیگر از دانشگاه های بسیار معتبر در زمینه فنی است که رتبه  132 را در جهان به خود اختصاص داده و در بین 100 دانشگاه برتر در موضوع فنی و مهندسی قرار دارد. بیش از یک سوم دانشجویان این دانشگاه که در مقطع فوق لیسانس تحصیل می کنند دانشجویان بین المللی هستند که برای تحصیل در سوئد به این کشور سفر کرده اند و به همین دلیل قسمت عظیمی از رشته های مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود.

دانشگاه استکهلم – Stockholm University

دانشگاه استکهلم دانشگاهی در پایتخت سوئد و یکی از بزرگترین دانشگاه های اسکاندیناوی است و در رتبه ی 182 جهان قرار دارد. در حال حاضر در حدود 7000 دانشجو در 4 دانشکده این دانشگاه تحصیل می کنند. دانشگاه استکهلم بسیاری از برنامه های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می دهد و جزو 100 دانشگاه برتر جهان در زمینه هنر و علوم انسانی است.

دیگر دانشگاه های معتبر سوئد عبارتند از: دانشگاه گوتنبرگ University of Gothenburg (رتبه 247)، دانشگاه لینکوپینگ Linköping University (رتبه ی 286) و دانشگاه اومئا Umeå University (رتبه ی 319).

شهرهای دانشجویی سوئد

استکهلم – Stockholmتحصیل در سوئد

تقریبا یک چهارم جمعیت سوئد در استکهلم زندگی می کنند بنابراین این شهر را می توان قلب تپنده کشور دانست. دانشگاه های استکهلم جزو مراکز آموزشی برتر در سوئد هستند که تعدادی از آنها عبارتند از موسسه KTH Royal Institute of Technology در زمینه تکنولوژی با رتبه ی 142، دانشگاه استکهلم Stockholm University با رتبه 171 و موسسه کارولینسکا Karolinska Institute (جزو 10 دانشگاه برتر پزشکی در دنیا).

استکهلم بهترین شهر برای تحصیل در سوئد به شمار می رود که جامعه دانشجویی آن از استکهلم یک شهر پرجاذبه مشهور و همواره در جنب و جوش می سازد.

لاند – Lund

لاند شهری کوچک و دانشجویی است که تاریخش به قرن دهم میلادی برمیگردد و مرکز شرکت های تکنولوژی محور و همچنین دارای یک دانشگاه مشهور می باشد. از آنجایی که این شهر در جنوبی ترین نقطه ی سوئد قرار دارد، مکان مناسبی برای دانشجویان بین المللی است که علاقه دارند در حین تحصیل در سوئد در اروپا نیز گشت و گذار کنند.

اما تنها دلیلی که شما ممکن است به خاطر آن به این شهر سفر کنید دانشگاه این شهر است. دانشگاه لاند Lund University (دومین دانشگاه قدیمی سوئد) در رتبه 70 جهانی معتبرترین دانشگاه این کشور محسوب می شود.

اپسالا – Uppsalaتحصیل در سوئد

اپسالا چهارمین شهر سوئد از لحاظ مساحت است. دانشگاه اپسالا Uppsala University قدیمی ترین دانشگاه کشور و سومین دانشگاه معتبر سوئد در این شهر قرار دارد. مانند شهر لاند، آپسالا نه تنها به خاطر شهرت دانشگاهش بلکه به خاطر جامعه دانشجویی خود شهرت دارد. شهر آپسالا یکی دیگر از شهرهای ایده آل برای تحصیل در سوئد است که برای جامعه دانشجویی خود موقعیت های شغلی متنوع در سازمان های مختلف ارائه می دهد.

گوتنبرگ – Gothenburg

دومین شهر بزرگ سوئد، گوتنبرگ مکان مناسبی برای آنهایی است که علاقه ای به زندگی در یک شهر خلوت و تاریخی ندارند. زندگی در گوتنبرگ از دیگر شهرهای سوئد مقرون به صرفه تر است. این شهر بندری برای جو محلی و دوستانه و منطقه تاریخی جدابش زبانزد خاص و عام می باشد و شما در آن احساس غریبی نخواهید کرد.

شهر گوتنبرگ همچنین در رتبه 54 بهترین شهرهای دانشجویی دنیا قرار دارد و یکی از محبوب ترین مقاصد برای تحصیل در سوئد است. دانشگاه های معتبر گوتنبرگ شامل دانشگاه تکنولوژی چالمرز Chalmers University of Technology با رتبه 193 و دانشگاه گوتنبرگ University of Gothenburg با رتبه 247 است.

اومئا – Umeå 

شمالی ترین شهر سوئد در میان شهرهای ذکر شده شهر اومئا است که برای کسانی که دوستدار حیات وحش هستند می تواند مقصد مناسبی باشد. اومئا اگرچه شهری کوچک است ولی به خاطر مراکز تحقیقاتی خود بیشتر شناخته شده است و همچنین به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2014 انتخاب شده است. شهر اومئا نیز یکی از شهرهای ایده آل برای تحصیل در سوئد است که دارای جامعه دانشجویی نسبتاً بزرگ بوده و دانشگاه اومئا Umeå University در میان 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

اخذ پذیرش برای تحصیل در سوئد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی در سوئد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه مدرک زبان سوئدی داشته باشید اگرچه برخی از رشته های گروه فنی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته های بسیاری به زبان انگلیسی ارائه می شوند و متقاضیان برای این مقطع باید دارای مدرک آیلتس با نمره 6.5 به بالا (حداقل 6 در هر مهارت) باشند. دانشجویان با رزومه خوب می توانند برای دوره کارشناسی ارشد از بورسیه و تخفیف در شهریه برخوردار شوند.

همچنین برای تحصیل در مقطع دکترا معمولاً از دانشجو خواسته می شود که یک ترم به عنوان پیش دوره در دانشگاه شرکت کند و سپس وارد دوره اصلی شود. از مزایای تحصیل در سوئد در مقطع دکترا این نکته می باشد که با در نظر گرفتن دکترا به عنوان شغل در سوئد دانشجویان این مقطع پس از اتمام دوره دکترا و پرداخت مالیات در طی دوره می توانند برای اخذ اقامت دائم سوئد اقدام نمایند.

دوره زبان انگلیسی در سوئد

سوئد را می توان جزو معدود کشورهای اروپایی دانست که برای ایرانیان ویزای دوره زبان صادر می کند به همین دلیل دوره زبان انگلیسی در سوئد راهکاری مناسب برای افرادی است که قصد یادگیری زبان را در یک کشور اروپایی دارند. متقاضیان این دوره باید در سطح استفاده روزمره با زبان آشنا باشند تا بتوانند در آزمونی که دانشگاههای سوئد در ایران برگزار می کنند شرکت کرده و در صورت قبولی برای اخذ ویزای خود اقدام کنند.

هزینه تحصیل در سوئد

هزینه تحصیل در سوئد در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته های مختلف ترمی 5000 تا 8000 یورو می باشد ولی دوره دکترا رایگان بوده و همچنین دانشجویان این مقطع حقوق ماهیانه در حدود 2000 یورو دریافت می کنند که در صورت پرداخت مالیات آن در طی 4 سال می توانند برای اخذ اقامت سوئد اقدام کنند. همچنین هزینه دوره زبان در سوئد که یک دوره 6 ماهه است 4000 تا 5000 یورو بسته به شرایط دوره می باشد.

هزینه زندگی در شهرهای مختلف سوئد متفاوت است ولی به صورت کلی می توان مخارج یک دانشجو شامل مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و غیره را در حدود 500 تا 700 یورو در ماه در نظر گرفت.

ویزای دانشجویی سوئد

از مزایای ویزای دانشجویی سوئد می توان به امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان متقاضی و سفرتحصیل در سوئدهمزمان آنها به سوئد و درنهایت امکان تحصیل رایگان برای همسر متقاضی اشاره کرد (سوئد از این لحاظ کشوری منحصر به فرد به شمار می رود).

دانشجویان بین المللی که متقاضی تحصیل در سوئد هستند باید ویزای دانشجویی بگیرند. همچنین باید اجازه اقامت داشته باشید تا بتوانید در سوئد به تحصیل بپردازید که این مجوز اقامت را می توانید از سفارت سوئد در کشور خودتان بگیرید.

برای دریافت مجوز دانشجویی باید:

  • از یکی از دانشگاه های سوئد پذیرش داشته باشید.
  • بیمه درمانی جامع داشته باشید.
  • مدرک تمکن مالی برای تامین مخارجتان ارائه دهید. ( حداقل مبلغ 9400 دلار برای 10 ماه به تعداد سالهای تحصیل تان در سوئد )
  • همچنین شما باید سالانه مجوز اقامت خود را تمدید کنید.

منبع: omidar

مطلب پیشنهادی

بورسیه استعداد یابی دولت ایتالیا IYT برای سال 2023-2022

بورسیه استعداد یابی دولت ایتالیا IYT برای سال 2025-2024

بورسیه استعداد یابی دولت ایتالیا یا INVEST YOUR TALENT IN ITALY (استعداد خود را در …

2 دیدگاه

  1. سلام نازنین هستم از هرات افغانستان.ممنون شما

  2. اسم آسیه از ولایت سمنگان هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار − سه =